Otwarcie własnej firmy to zadanie niełatwe i wiąże się z wieloma problemami. W przypadku własnej działalności najważniejszy jest biznesplan, który należy stworzyć zanim podejmie się konkretne kroki zmierzające do założenia firmy. Bez tego dokumentu nie tylko trudno jest przewidzieć, czy dana firma będzie w stanie osiągać zyski, ale także w jaki sposób ją prowadzić, aby te zyski osiągnąć.
Biznesplan konieczny jest także, jeżeli chce się wziąć kredyt na otwarcie działalności albo skorzystać z jednej z wielu dostępnych na rynku dotacji dla początkujących przedsiębiorców. Od dobrego biznesplanu zależy powodzenie każdej firmy, bez względu na profil jej działalności. Po opracowaniu tego dokumentu – gdy już ma się pewność, że warto rozpocząć biznes i podjąć to ryzyko, przychodzi czas na załatwienie wielu urzędowych formalności.
Zdobycie pieniędzy na biznes to dopiero początek drogi. Potem przychodzi kolej na wybór odpowiedniej formy prowadzenia działalności i skompletowanie dokumentów niezbędnych w różnych urzędach. Zakres tych dokumentów i ilość urzędów koniecznych do odwiedzenia zależeć będzie od formy działalności. Do wyboru jest bowiem jednoosobowa działalność gospodarcza, którą można założyć chociażby przez internet, ale też różnego rodzaju spółki, których założenie wiąże się z koniecznością wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Każda z tych rodzajów działalności ma swoje wady i zalety, a odpowiednią formę należy dostosować do profilu firmy. Początki każdej działalności są trudne, ale jeżeli przebrnie się przez pierwszy etap – zakładania firmy, pozostanie już tylko skupić się na jej rozwoju i zarabianiu pieniędzy.